fredag den 8. maj 2015

Hvidskægget sanger

Til morgen havde jeg hjælp med at sætte nettene op af Rune som havde overnattet på stationen efter gårdagens møde.
Igen igen holdt den ikke stik fra hvad DMI havde meldt ud.
Vinden skulle ha kommet fra syd-øst, men istedet kom den fra vest-sydvest og der var også noget mere vind end lovet.
Der var ok med fugle på runderne taget årstiden i betragtning.
Rune var med nogle runder men tog hjem lidt før 7.
På runden kl 8 går jeg oppe ved hegnet mod de høje træer og da jeg kommer hen til 6 meter nettet ø2 hænger der øverst en sanger og på afstand tænker jeg gærdesanger da der havde været en del denne morgen af dem, men da jeg så kommer helt hen til nettet kan jeg se hvad det er - Hvidskægget sanger og så en flot han!
Da jeg har pillet den ud og kommer den i posen små griner jeg lidt for mig selv for Hans har i et par dage snakket om at netop denne art godt snart måtte komme.
Jeg får så hurtigt mærket alle fuglene fra runden inkl den hvidskæggede og næsten samtidigt skriver Hans om der er gang i fangsten, så lidt efter ringede jeg jo selvfølgelig til ham og sagde: Nu har jeg den, og han sagde så hvad har du fanget? Jeg sagde så at han jo gerne ville ha den hvidskæggede i fangsten og det måtte jeg så fortælle at den havde jeg nu.
Jeg fik så ringet til Gert så han kunne se den også og Louis sendte lige efter en sms så han fik en kort besked tilbage at der var hvidskægget som lige var blevet fanget.
Vi fik så taget en masse billeder og alt biometri og den blev efterfølgende bestemt til den østlige race Albistriata.
Vejret klarede op ved 8 tiden og det blev super vejr så jakken kunne smides.
2 forskellige havørne kom ind begge forfulgt af samme musvåge og senere meldte Louis at der kom flere og jeg nåede at se 4 havørne sammen.

Copyright © Louis A. Hansen

Copyright © Louis A. Hansen

Copyright © Louis A. Hansen

Copyright © Louis A. Hansen

Helt berettiget en meget stolt ringmærker Henrik Jørgensen
Copyright © Louis A. Hansen

Dagens mærkninger:
Jernspurv/Dunnock - 7
Hvidskægget sanger/Subalpine warbler - 1
Gærdesanger/Lesser whitethroat - 11
Tornsanger/Whitethroat - 4
Gransanger/Chiffchaff - 1
Løvsanger/Willow warbler - 1
Gråspurv/House sparrow - 1
Bogfinke/Chaffinch - 3
Stillits/Goldfinch - 2
Tornirisk/Linnet - 1
Rørspurv/Reed bunting - 1
Total - 33

Blog Henrik Jørgensen

Ps vil du vide lidt mere om dette hvidskægget kompleks så kan du f.eks. læse her: artikel.

Ingen kommentarer: