mandag den 25. maj 2015

Fra Norges sydligste punkt til Danmarks sydligste

Det var tåget og vindstille i morges og en del fugle sang i haven. Desværre var det igen en dag hvor få fugle blev ringmærket. Vi nåede en total på 12 fugle fordelt på 8 arter, stort set alle fugle blev mærket inden ved ottetiden hvor det begyndte at regne. Det var kun småregn, så vi holdt nettene oppe og håbede på at der ville komme gang i fuglene når regnen stoppede. Men der skete desværre ikke meget mere, derfor valgte vi at lukke ned klokken 10.

Endelig kom der en Lille fluesnapper, den har jeg ventet på siden jeg kom til Gedser for 14 dage siden. Jeg havde næsten opgivet håbet om at de ville ankomme mens jeg var her. Men det var til min store glæde da opdagede at der endelig var kommet en. Det var en af de arter jeg havde drømt om at få lov til at ringmærke på denne tur.

Den norske Munk vi fangede i sidste uge, var blevet ringmærket i Nedre Våge, Lindesnes den 27 august 2013. Det er 487 km herfra og er Norges sydligste punkt. Så det er da lidt sjovt at den er genfanget her ved Danmarks sydligeste punkt.

Kort der viser hvor Munken blev ringmærket i Norge. Det er 487 km fra Gedser. 

Efter middag kørte Petter, Johan, Gert, min mor og jeg en tur til Lolland. Vi ville forsøge at finde Pirolerne i Frejlev Skov, da vi kom dertil midt på dagen og i regnvejr måtte vi desværre gå igen uden at have set eller hørt dem. I stedet tog vi en tur til Kaløgrå for at se hvad vi kunne finde der. Vi så en masse flotte Strandhjejler i sommerdragt, dem har jeg aldrig set så dem var jeg rigtig glad for at se. Turens andet højdepunkt var en Hvepsevåge der kom lavt hen over os, den var ny DK art for Petter og ny DK årsart Johan. Vi så desuden Lille kobbersneppe, Klyde, Knarand, Gøg samt flere andre arter. På vej tilbage var vi et lille smut forbi Majbølle, her var der ikke det store at komme efter. Det mest spændene var en enkelt Stor skallesluger og en Lille lappedykker der lå og dykkede rundt i søen tættest på tårnet. Derefter satte vi Petter af på stationen så han kunne komme med toget hjem til København.

Imorgen efter ringmærkningen er det min tur til at takke af for denne gang. Det har været to meget spændende og lærerige uger, hvor jeg har fået ringmærket lidt over 200 fugle, fordelt på 29 arter. 8 nye ringmærkningsarter blev det til, derudover har jeg fået set 5 nye arter, så det er jo ikke dårligt :-)
Jeg har nydt at være her og gå ture ved stranden og langs markerne, samt at få mulighed for at komme ud at se en masse af de gode fuglelokaliteter på Falster og Lolland. Det bliver nu helt mærkeligt at komme tilbage til København og hverdagen.
Tak for to dejlige uger med godt selvskab her på stationen. Glæder mig allerede til at komme igen en anden gang.

Dagens mærking:
Gulbug/Icterine warbler - 1
Tornsanger/Whitethroat - 2
Munk/Blackcap - 1
Gransanger/Chiffchaff - 2
Grå fluesnapper/Spotted flycatcher - 1
Lilel fluesnapper/Red-breasted flycatcher - 1
Bogfinke/Chaffinch - 2
Grønirisk/Greenfinch - 2

Total 12

Blog v. Johanne Øhlers Aagaard

Ingen kommentarer: