lørdag den 27. februar 2010

27.februar 2010 Det er småt med fugle





Da jeg havde tilmeldt mig et foredrag på Gfu idag, besluttede jeg mig til at tage hertil allerede fredag eftermiddag og forsøge mig med lidt ringmærkning.
Det kunne heller ikke blive anderledes, dels fordi der tilsyneladende ikke er ret mange fugle i haven, dels fordi hovedparten af nettene enten er gemt under sneen, stængerne er væltet/knækket, eller sneen ligger så højt under nettene, at det ikke giver mening at slå dem op i halv højde. Så det blev idag kun H2, N2 og N3 samt Ø6, der blev åbnet. Men når der ingen fugle er, så er det jo egentlig ret ligegyldigt hvor mange netmeter, der er sat.

Ringmærkningen begyndte fredag aften, hvor jeg mærkede en sjagger.
Mens nettene blev åbnet her til morgen fløj en flok kvækerfinker et par gange over Gfu uden at slå sig ned. Ellers var der ingen synlige fugle.
I løbet af dagen aflæste jeg 1 solsort, som jeg selv havde mærket d. 19.1, samt sjaggeren fra i går.
Der blev mærket 9 kvækerfinker.
Og så ved 16-tiden, kort før nettene skulle klappes, sad der en 3k+ han tårnfalk i Ø6. Det var desværre gået ud over sjaggeren, der måtte overføres til tabslisten. En både god og trist afslutning på dagens ringmærkning. For mig var tårnfalken en ny mærkeart, så det er svært ikke også at være glad.

Aftenens møde, hvor Louis havde lavet lækker indiske mad og efterfølgende viste 'lysbilleder' fra sin rejse til Goa (Indien) i januar, var en god oplevelse for de 7 fremmødte ringmærkere og andre tilknyttede. Stor tak til Louis for dette vellavede og inspirerende arrangement, som jeg håber vil brede sig som ringe i vandet.

Jeg fortsætter ringmærkningen imorgen søndag indtil regnen iflg. vejrudsigten når frem hertil først på eftermiddagen - og planlægger så at vende tilbage d. 15.3 for en uges tid under hensyntagen til vejrprognoserne.

Andre fugle, der blev set tæt på Gfu. 1 havørn på vej ind til byen - 1 dværgmåge, 1 rødben, 1 st. præstekrave og 1 piber sp. på stranden ved parkeringspladsen. Desuden små flokke af hvinænder og troldænder både på vandet og i luften.

Stig
C-160
Og fotos; Ina Jürgensen

Ingen kommentarer: