mandag den 22. februar 2010

Weekend i Gedser

Denne weekend skulle der være møde i styregruppen for Gedser fuglestation, så min kæreste og jeg pakkede bilen og kørte afsted fredag eftermiddag. Vi gjorde et stop i Nykøbing for at kigge lidt til svanerne dernede! Der var heldigvis ikke flere døde end der var sidst jeg var hernede, så det lader til at folk fodre dem godt hernede!
Fik hurtigt aflæst en del blandt andet en af de polske vi også så hernede sidste gang, men også en ny polsk med gul farvering samt en ny fugl fra Lithauen! Canadagåsen var her også stadig men til gengæld lader det til at sangsvanen var væk! Efter aflæsningerne mærkede vi 11 nye svaner inden vi kørte mod odden!
Vi kørte inden om Hans Lind hvor vi fik en dejlig varm kop kaffe, og fik snakket lidt om de sidste ugers fangster. Efter kaffen gik Hans med ned på havnen for at se om vi kunne fange en skarv! Der var desværre kun døde skarver i havnen denne aften, men det lykkedes at fange en blishøne, som så fik ring på!
Næste morgen blev nogle få net sat op og tjekket mens vi afholdte styregruppemødet. Ialt blev 1 sjagger, 2 grønirisk og 15 kvækerfinker mærket. Efter mødet kørte vi lige en tur op til Nykøbing igen hvor vi mødte Gert! Aflæste igen en del, men kun danske idag. Derefter brugte jeg de sidste 7 svaneringe jeg havde med - så endnu engang en opfording til at gå ud og få aflæst svaner i vinterlandskabet!
Søndag satte jeg kun 2 net, da vi skulle hjem omkring middag. De to net gav dog rigtigt fint og da dagen var omme havde jeg mærket 1 solsort, 2 sjagger, 1 grønirisk og hele 39 kvækerfinker. Dagens bedste fugl blev dog en grønirisk med svensk ring!
Er tilbage på odden om et par uger!
Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: