torsdag den 8. april 2010

Asgers første (arbejds-)dag


I dag var det endelig tid til min første dag som ringmærker ved Gedser Fuglestation i foråret 2010. Jeg ankom i går eftermiddags, hvor jeg blev sat ind i tingene af Rune og Hans, og idag kunne jeg så komme i gang med mærkningen. Jeg havde selskab af Clausjannic, som skal være her de kommende dage. Vi fik en god start på mit ophold i form af 39 nymærkninger som var domineret af Rødhalse og Jernspurve, men også gav to Husrødstjerter samt en aflæsning af en af gårsdagens to Rødtoppede Fuglekonger. Vi så desuden endnu en Rødtop uden ring i haven, som dog desværre ikke blev nettet, så de rykker virkelig igennem i disse dage! Vi så ligeledes en del andre spændende fugle såsom to unge Havørne, Rød Glente, Blå Kærhøg og Fjeldvåge, ligesom Ederfuglene væltede østover i titusindevis! Imellem mærkningen fik vi også lavet lidt praktisk arbejde i haven, idet vi satte nogle net op og fik ryddet en del krat og buske omkring disse. Så alt i alt en rigtig fin dag at starte mit ophold på. Jeg skal være her resten af foråret, så det bliver utroligt spændende at se, hvad fast dækning hernede om foråret kan give i både antal og arter, da stedet aldrig før er dækket sammenhængende et helt forår. Jeg har selv store forventninger! Vejrudsigten for imorgen lover fint mærkevejr i form af svag vestenvind og klart vejr, så vi ser frem til endnu en fed forårsdag på odden.

Asger Lykkegaard Møldrup
Foto: Clausjannic Labuz

Ingen kommentarer: