tirsdag den 13. april 2010

Nye fugle tak!

Min aftentur på stranden i går aftes gav ikke noget, men var en spændende oplevelse. Selv med den kraftige projektør kunne jeg kun se 10-15 meter frem pga. tæt tåge/havgus, som fuldstændigt omklamrede odden! Jeg formåede således også at fare lidt vild, fordi jeg ikke havde fyret at orientere mig efter. Jeg endte næsten oppe ved Birkemose, før jeg omsider fik vendt rundt og fandt den rigtige vej! Men hjem kom jeg da.




Sigtbarheden var lige så dårlig ved solopgang. Ved 9-tiden var det muligt at skimte vandet fra fuglestationen og endelig ved middagstide blev det helt klart. Det satte gang i lidt i bevægelser på himlen: Rød Glente, Rørhøge, 10 Traner, Ravn og Hedelærke. Men haven var død. Eller det vil sige, jeg fangede sådan set masser af fugle, ca. 40 i alt, men næsten alle sammen var allerede mærkede Rødhalse fra de seneste dage. Jeg fik således kun mærket 10 fugle på 14 timers mærkning! Heraf skal nævnes en Hvid Vipstjert og en Tornirisk, som Rune havde mærket i august sidste år.

Pga. det dårlige trækvejr siden i lørdags har havens fugle simpelthen ikke kunnet trække videre endnu. Så jeg beder en stille bøn for, at de trækker videre i nat og der omsider kommer lidt nye fugle til haven. I nat bliver heldigvis klar og stille, så forhåbentlig bliver der skiftet godt ud i haven fugle.

Asger

Foto: Asger Lykkegaard

1 kommentar:

Gedser Fuglestation sagde ...

Hej Asger

Du kæmper en sej kamp - flot at læse at du holder ud. Der vil komme nye tider og nye fugle.
Keep up the spirit :-)
2670LHa