onsdag den 2. juni 2010

Gedser gør det igen


Gedsers første forårs Buskrørsanger!

For tredje dag i træk slog jeg til med en sjældenhed i nettene, og i dag kom kronen på værket så i form af en vaskeægte Gedser-specialiet. Dagens Buskrørsanger er den første SU-art, jeg fanger efter at have mærket godt 5000 fugle, så det var skønt endelig at prøve det!

Morgenen startede med overskyet og let diset vejr, hvilket havde presset en del acroer ned i haven. Efter jeg på første runde både havde mærket en Rørsanger og en Kærsanger, når jeg ned til Ø4, hvori jeg ser en fugl hænge i bunden af nederste fag helt ude ved fårefolden. Jeg tror først, at det er en phyl, men da jeg nærmer mig kan jeg godt se, at det er en acro. Allerede nu begynder alarmklokkerne at ringe i mit hoved. Jeg piller roligt fuglen ud og måler vingen. Den siger 62 mm, hvilket er ekstremt sjældent, for ikke at sige slet ikke forekommende hos Rørsanger. Jeg kigger dernæst på vingen og ser med den samme, at wingpoint = P3 = P4. Så er jeg godt klar over, at jeg står med en Buskrørsanger. Fuglen ryger ned i en pose, og på resten af runden tager jeg både en Rørsanger og en Kærsanger med for at sammenligne. Da jeg når igennem runden, er Hans imellemtiden dukket op, og vi går sammen i gang med at måle fuglen på kryds og tværs for at få så mange brugbare detaljer med. Alle mål passer heldigvis med vores formodning, og vi er nu 100 % sikre på, at vi står med Gedser første forårs Buskrørsanger. Gert dukker også op og vi får dokumenteret fuglen grundigt i det nu flotte morgenlys.


Bemærk tydelig lys øjenbrynstribe, der er kraftigst foran øjet, samt diffus mørk toning på spidsen af undernæbbet.

Jeg har tit forstillet mig, at arten ville være kedelig i hånden. Det er den bestemt ikke! Jeg synes faktisk, det var en rigtig spændende fugl at stå med den, fordi den er en udfordring at bestemme. Desuden fordi den faktisk er markant anderledes at se på end på Kær- og især Rørsanger. Næbbets form og længde, oversidens grundfarve og selve fremtoningen adskilte sig væsentligt fra de to almindelig acroer. Det var en helt anden fugl at stå med.


Bemærk at tredje håndsvingfjer (talt udefra) er lige så lang som den fjerde - P3=P4. Læg også mærke til, at P5 er næsten lige så lang som P3 og P4

Gedser har inden for de seneste år vist sig som landets bedste sted for Buskrørsanger. Dagens Dumetorum var fuglestationens 5. mærkede siden 2003 og den 4. i løbet af de sidste tre år! Det er det 43. fund af arten i Danmark, og den 20., der bliver ringmærket!


Rørsanger tv. Buskrørsanger th. Bemærk forskellene i næbform, grundtone og generelt indtryk.

En af de mange forhåbninger, jeg havde for mit ophold hernede i foråret, var at fange en SU-art. Nu da det også er lykkedes, kan jeg konstatere, at foråret er gået over al forventning. Jeg har både fanget mange almindelige fugle, mange sjældne fugle og mange udenlansk mærkede fugle, ligesom jeg har sat stribevis af rekorder. Det har simpelthen været et kanon fedt forår hidtil! Men jeg har heldigvis stadig to uger tilbage af mit ophold, og rigtig meget kan nå at ske endnu.

Tilbage til dagens mærkning. 25 nye fugle fik ring om benet med Gulbug (8) som topscorer. Det er en godkendt dagstotal så sent i forårets trækperiode. Kalenderen siger sommer nu, og det gør vejret så sandelig også. Jeg kunne nyde herligt sommervejr med 20 grader, høj sol og svag vind. Det var faktisk stegende hedt visse steder i haven. Jeg brugte en del af dagen på at forsøge at komme nogle af alle vores bjørnekløer til livs. Men det tager lang tid, når man skal fælde en hel skov af dem. Om aftenen kokkerede jeg en lækker middag for at fejre dagens hit. Der var dog desværre ikke nogen at fejre med. Men jeg kunne sidde udenfor og nyden maden i selskab med trækkende Knortegæs, Små Kobbersnepper og Sortstrubede Lommer.

Asger

Fotos: Gert Jeppesen

Ingen kommentarer: