fredag den 11. juni 2010

Lidt for voldsomt tordenvejr

Odden var fuldstændig dækket af en tæt, klam tåge, da jeg stod op. Sigtbarheden var mindre end 50 m, og jeg kunne faktisk ikke se fårefolden fra husets indgang! Tågen var dog allerede kommet i løbet af torsdag aften, så alt træk var blevet standset. Der var derfor ualmindeligt lidt at lave ved nettene for ikke at sige ingenting. Én enkelt Rørsanger var eneste mærkning i dag!

Efter nogle få timers mærkning begyndte jeg at høre nogle fjerne brag og drøn nede sydpå. De fik mig til at tænke om, man havde gang i bombeprøvesprængninger nede i Tyskland, indtil jeg indså, at det var lyn og torden. I løbet af ingen tid var det nået til Gedser og med det også et gevaldigt regnskyl. Jeg måtte derfor styrte rundt og lukke net i øsende regnvejr, mens lynene slog ned mindre end 3 sekunder fra mig. Det var overhovedet ikke særligt sjovt at opholde sig i så fladt et område, mens det tornede og lynede så tæt på! Nettene blev derfor lukket på rekordtid og jeg sprang i sikkerhed indendøre.

Da Benny skulle holde en tur for en skoleklasse om formiddagen, ringede jeg for at gøre opmærksom på det voldsomme vejr. Det blev dog besluttet at gennemføre turen, da tordenvejret hurtigt drev over igen. Men regnen fortsatte, så Benny og børnene var godt gennemblødte, da de nåede stationen. Jeg forsøgte mig kort med nogle få net mellem bygerne og kunne til alt held fremvise dem en Tornsanger.

Om aftenen tog Louis, Hans, Benny og jeg op til Gert for at høre om hans tur til Ghana i marts. Det var en rigtig hyggelig aften med utrolig dejlig mad lavet af Gerts kone, Birthe og fine billeder af eksotiske fugle.

Asger

Ingen kommentarer: