onsdag den 25. august 2010

Næsten rekord




Idag stod jeg op klokken 02.00 da jeg havde planlagt jeg ville på stranden med ketcher. Et kig ud af hoveddøren afslørede dog fuldmåne, så den tur blev hurtigt droppet da det så er for lyst til at fange fuglene. Herefter sov jeg til en 8-tiden og gik igang med lidt indendørs sager der skulle ordnes. Ud af vinduet kunne jeg se lidt hvepsevåger der trak, så klokken 10 gik jeg ud og åbnede et par net i håb om at fange nogle spurvehøge og herefter satte jeg mig ud på poststien for at kigge på rovfuglene.

På trods af den meget hårde vind kom der masser af rovfugle, som stor set alle sammen gik stik vest. Et par fiskeørne og et par lærkefalke lunede, men det var hvepsevågerne der i den grad gjorde sig bemærket idag. hele 285 trækkende blev det til mellem 10.00 og 14.00. Den tidligere dagsrekord for Gedser er 317, så det havde jeg nok godt kunne slå idag hvis jeg havde siddet og obset hele dagen, men eftermiddagen var afsat til at få rejst de sidste væltede spejlnet samt få pillet et par net ud af nogle brombærbuske. Og hvis der er noget der tager tid så er det at pille spejlnet fri af brombærbuske!

Gert var nede og kigge med på rovfugletrækket og hjalp til med at rejse et par af nettene!

Imorgen tidlig falder vinden, så håber på en rimelig dag imorgen og glæder mig til langt om længe at kunne sætte net op igen. Iøvrigt gav de få net jeg satte op idag 1 havesanger og 2 spurvehøge.

Jesper Brinkmann
Foto: Gert Jeppesen

1 kommentar:

Gedser Fuglestation sagde ...

Hej Jesper! Fed dag på Odden du havde i dag - sjov dato og sjovt vejr de kom i - de kære hvepsevåger - de kommer når de vil uanset vejr - de er tuffe som vi siger på den anden siden af Øresundsbroen.
Vh, Hundige