tirsdag den 24. august 2010

Stormvejr, men dog endnu et Gedserhit

Stationens maskot var den bedste fugl i Gedser idag
I følge DMI skulle det jo storme til morgen, men DMI har jo ikke været specielt gode til at ramme plet den sidste tid, så jeg stod som sædvanligt op 05.00 og vaklede ud til hoveddøren - og idag må jeg give DMI ret: Det stormede!
Jeg smed mig ind i sengen igen for, det var tydeligt at det ikke blev til mærkning idag. Lidt senere stod jeg op og gik en tur i haven. Der var to net der var væltet i stormen. Det ene havde jeg endda været ude og sikre dagen før fordi jeg vidste det stod udsat, men vinden havde alligevel medført at de to lægter der var banket ½ meter ned i jorden var hevet op af jorden igen! Så det har virkelig blæst meget hernede, men det var alligevel ikke så vildt som i Blåvand.
Omkring middag gik jeg en tur på stranden og så en del mudderklire, lille regnspove og rødben samt en rørhøg.
Ude ved spidsen fik jeg øje på en stenpikker der rendte rundt på skrænten og fangede larver, men bagved den kunne jeg se noget langt og sort. Det viste sig at være en 40 cm lang snog der var på vej op fra stranden. Det er jo en almindelig art i DK, men den er meget sjælden i Gedser, og det er første gang jeg ser arten hernede. Jeg skrev til Hans om han havde set den hernede, og han skrev tilbage at han kun havde set en snog i Gedser engang i hele hans liv, og det var sidste sommer i stationshaven. Så det blev til et Gedser-hit på trods af stormvejret!
Både Asbjørn og Hans var forbi stationen i løbet af dagen!
Imorgen fortsætter stormen desværre!
Iøvrigt er der nu endelig blog fra den 17/8, med en lille film af den vendehals der blev ringmærket denne dag.
Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: