lørdag den 8. oktober 2011

En af de dage. . .

Ja idag blev en af de dage hvor man lige må nive sig selv i armen, for at være sikker på at det ikke er en drøm. Da jeg gik ud i morges for at sætte net stormede det en halv pelikan, men kunne hører en del tikkende rødhals. Men det kunne ikke passe, at der var kommet nye fugle til haven, når det blæste så voldsomt! Så tænkte at det måtte være lyset fra sommerfuglelamperne, der havde vækket de lokale fugle tidligt.
Men i lyset fra lygterne kunne jeg også se store mængder af drosler der lå og fløj rundt over haven.
Jeg skyndte mig at sætte nettene op, og derefter gik jeg ud på 1. runde selvom det stadig var mørkt. Det viste sig dog at være klogt, for nettene bugnede med sang og vindrosler samt rødhalse. Det gik dog fint med, at få fuglene mærket, og en spurvehøg nåede også at få en ring inden Gert mødte op og hjalp til. Under morgenen ankom en tyrkerdue til haven. Den landede på vores skorsten og sad og så lidt træt ud, så det er nok en der er fløjet temmelig langt! Til alt held valgte den at tage turen hen i det nye hejsenet, og dermed blev det den 1. tyrkerdue der er mærket i haven!
Hen ad morgenen begyndte der at komme jernspurve på træk, og de myldrede i nettene overalt. Desværre måtte vi pakke nettene klokken 13 da der var allerflest jernspurve, men der kom desværre en byge. Da den var overstået satte jeg 8 net op igen og så var jeg ellers fuldt optaget resten af dagen. I alt blev der mærket over 600 fugle idag heraf 71 sangdrosler og 320 jernspurve, hvilket begge er nye dagsrekorder for stationen!
Der var desuden sindsygt meget træk over haven som næsten alt sammen røg stik vest eller nord på grund af vindretningen. Af ringduer kom der mellem 40.000 og 50.000 idag, mens der kom op mod 100.000 finker! Traner var også et dejligt gensyn og knap 700 trak ud fra Gedser idag!
Så sådan ender en blæsende dag på Gedser odde med at blive en særdeles fremragende dag!
Jesper Brinkmann


Foto: Gert Jeppesen

Ingen kommentarer: