mandag den 1. juni 2015

Stille dag med Grå Fluesnappere

Da jeg lukkede døren op i morges var vinden stadig kraftig, samtidig med at det regnede. Det kunne derfor blive til 1 1/2 times mere søvn, før vejret blev godt nok til, at jeg kunne åbne nettene. Det var muligt at få sat cirka 2/3 af havens net op i læ for blæsten. I løbet af formiddagen begyndte vinden dog endelig at aftage for alvor, efter næsten en hel uges ubønhørlig vedvarende "orkan" lignende tilstand her på Odden.

Allerede mens jeg går og åbner nettene, ser jeg mindst 2 Grå Fluesnappere, der fouragerer på de lavtgående fluer, der nu viser sig efter regnen. Jeg får fanget 1 på første runde, og dagen igennem bliver jeg ved at fange dem, indtil jeg når 5 ved 14 tiden. Ud af en fangst på 19 må det siges at være en pæn andel.


Dagens Husrødstjert og 2 af dagens Grå Fluesnappere.

Ved 13 tiden sidder der så i F3 ved den gamle fårefold, en Husrødstjert hun. Det viser sig, at den har tydeligt aftegnet rugeplet, så det må være en ynglefugl med territorium ikke langt herfra!

Stille er og bliver det dog, også selvom jeg vælger at holde nettene åbne dagen igennem. Håbet om en Lille Fluesnapper eller noget andet spændende er der hele tiden, især nu med faldet af Grå Fluesnappere. Dagen igennem ser jeg mindst 13 forskellige fugle i haven, og der har sikkert været endnu flere.

Vejret ser mere "giftigt" ud i morgen, da der her i nat skal være et vindskifte. I morgen tidlig skal den gå over i S eller SØ og tage til i styrke igen. Nu må vi se, hvad det kan bringe med sig!

Dagens mærkning:

Landsvale/Barn Swallow - 1
Husrødstjert/Black Redstart - 1
Gulbug/Icterine Warbler - 1
Gærdesanger/Lesser Whitethroat - 1
Tornsanger/Common Whitethroat - 2
Havesanger/Garden Warbler - 1
Gransanger/Chiffchaff - 1
Løvsanger/Willow Warbler - 1
Grå Fluesnapper/Spotted Flycatcher - 5
Rødrygget Tornskade/Red-backed Shrike - 1
Bogfinke/Chaffinch - 1
Grønirisk/Greenfinch - 1
Tornirisk/Linnet - 2

Total: 19

Blog v. Johan H. Funder Castenschiold

Ingen kommentarer: