onsdag den 17. juni 2009

Fuglenes rejse

En af grundende til at mærke fugle er selvfølgelig at kunne følge med i deres færden på individniveau, og derfor er det altid fedt når der kommer genfund på fuglene. Har modtaget 3 genmeldinger af mine fugle inden for den sidste måned sjovt nok alle sammen fra DK - har ellers ikke mange genfund fra Danmarks sjovt nok!

Den ene fugl er en munk han som jeg mærkede i Gedser den 29. april i år og den 5. juni er den så nået til Helsingør, hvor den uheldigvis ryger i kløerne på en kat. 166km nåede denne fugl at flyve og mit første genfund af munk!

Det andet genfund er også meget glædelig, da det drejer sig om en gulbug jeg mærkede d. 7/6-2008 på en dag, hvor jeg faktisk kun mærkede 6 fugle! Den 21/5-2009 altså 11 måneder og 14 dage senere er den så nået Klipinge, Sjælland 88 km nord for Gedser. Også mit første genfund af gulbug!

Det tredje genfund drejer sig om en blåmejse-hun som jeg mærkede på odden den 18/10-2007. Den er nu 1 år og 7 måneder senere fundet død uden for en redekasse i Køge - 103 km nord for Gedser!

Der er også lige kommet en forespørgsel på en af de allike-unger jeg mærkede på Lolland (se tidligere indslag på bloggen), så en af disse unger er altså allerede genfundet!

Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: