mandag den 22. marts 2010

Endnu en god ringmærkningsdag







Den rødtoppede fuglekonge gik i nettet to gange. Derfor er den ringmærket på de første billede.


22.marts 2010

Der var aktivitet i nettene fra første runde. Sjovt nok ser og hører man ikke andre fugle end stationshavens revirhævdende hanner, der synger fra solopgang. Musvit, bogfinke, solsort, gærdesmutte og gulspurv. Men ellers virker haven tom, når man går mellem nettene. Men enkelte af nettene nærmst 'støvsuger' fuglene ud af buskene - H2, N2 og N3. De tre net fanger mere end 90% af dagens total.


Dagens fugle var artsmæssig som i går - det er åbenbart de arter der trækker nordover netop nu. Nede på den anden side af Østersøen samler de næste spændende arter sig og afventer stabile varmegrader heroppe. Det bliver spændende at være ringmærker her i de næste 14 dg. Bare det var mig.
Nogle fugle kan alligevel ikke vente med forårstrækket. Driften siger at det er nordpå det foregår, og så er græsset nok lidt grønnere nord for Østersøen. I hvert tilfælde var der en rødtoppet fuglekonge, der stak af fra de andre, og satte kurs lige mod Gedser fuglestations net F4. Og der sad den så og ventede, til jeg kom forbi. Jubel! Sidst jeg fangede sådan en (flere) var på Christiansø i april 1968 - så det var på tide at få et gensyn med denne smukke og særprægede lille fugle.

Dagens anden oplevelse var en gærdesmutte, der smuttede for mig i ringmærkningsrummet. Modsat andre fugle, der tager sig en slapper i vinduerne, så søger gærdesmutten ind under sofaer, brændeovne og andre mørke gemmesteder. Forsøge på at fange den med ketsjeren endte forgæves - det er ikke til at arbejde med en ketsjer under møblerne, så jeg afventede at den skulle sætte sig et sted, hvor jeg kunne overmande den. Det lod vente på sig, så jeg gik endnu en runde og fik 25 fugle med tilbage - hovedparten blåmejser. Da jeg kom tilbage var gærdesmutten ikke at finde, og jeg tænkte at den alligevel var smuttet ud (vi havde en del gæster i stationens mødelokale). Men gærdesmsutten hedder jo ikke troglodytes for ingenting. Mens jeg sad ved computeren rørte bunken af net, der står ovenpå skabet sig, og da jeg kiggede efter, så havde smutten boret sig ind i nettene, så kun halen stak ud. Alternativ brug af spejlnet. Heldigvis kan den ikke lave en 'snurrebasse' i et sammenrullet net, så det var ret ligetil at trække den ud den samme vej, som den var kommet ind - samme princip som vi anvender ude ved spejlnettene. Så nu har vi en ny fangstmetode til gærdesmutter. Vi behover slet ikke at slå spejlnettet op. Vi lægger det bare ud på jorden som en 'pølse ' og så tror gærdesmutten at det er en nyt varmt gennemsted. Hvor svært kan det være.
Og så genfangede jeg den korttåede træløber, som jeg mærkede d. 18.3.
Dagens mærkninger:

Solsort 9
Grønirisk 23
Grønsisken 4
Blåmejse 31
Vindrossel 1
Rødtoppet fuglekonge 1
Jernspurv 4
Musvit 7
Rødhals 4
Bogfinke 4
Kvækerfinke 3
Gærdesmutte 2
--------------------------
i alt 93
===

Stig
C-160

Ingen kommentarer: