søndag den 21. marts 2010

Så skete det endelig


21.marts 2010


Det skulle jo komme og det skulle også være snart. Det blev dagen, hvor der kom fugle ud af den blå luft, da først morgentågen og støvregnen havde overgivet sig til solens varme.

Pludselig og uden varsel var de der. Omkring 60 blåmejser, musvitter, sangdrosler, grønirisker og bogfinker i en stor forvirring i N2 og N3.

Jeg havde lige været en runde, hvor der sad ganske få fugle i nettene, så jeg tabte næsten pusten, da jeg så så mange fugle i bare to net. Her hjælper det ikke at gå i panik. Der var jo ikke andet at gøre end hurtigst muligt at pille fuglene ud nedefra og fordele dem i poser og kasser.

Jeg tilkaldte samtidig Hans til assistance, og han mødte hurtigt frem og tog sig af blåmejserne, mens jeg gik igang med at mærke de mange andre fugle, jeg havde pillet ud.

Fuglefaldet varede blot en god times tid, så var hovedparten af fuglene trukket videre i det dejlige vejr. Heldigvis var det næsten vindstille da fuglene var flest. Senere på dagen blæste det op til 10-12 m/sek. Men det til trods så sluttede dagen med flere grønirisker og en flok grønsiskener, der kollektivt styrede lige ind i N3, mens jeg stod og så på det. Flokken kom flyvende 50 m over haven. De så lige mig og hejsenettet og besluttede at det var for godt til at være sandt. De nærmest styrtdykkede ned i hejsenettet og lagde sig pænt på ryggen og strittede med benene, så de var lige til at tage ud. Det kunne blåmejserne og gærdesmutterne lære lidt af.

Hver dag har haft sin nye forårsbebuder. Idag var det jernspurven. 8 blev mærket. Dagens karakterfugl var grønirisken, der gik i nettene overalt i haven. 32 blev mærket.

I morgen er det sidste dag for mig i denne omgang. Pligterne kalder. Vejrudsigten synes at varsle om endnu en god ringmærkningsdag. Jeg glæder mig.

Dagens mærkninger: Stig Hans I alt

Bogfinke 10 10
Jernspurv 6 2 8
Musvit 10 5 15
Sangdrossel 5 5
Solsort 5 5
Træløber 1 1
Blåmejse 19 26 45
Grønsisken 10 10
Grønirisk 32 32
Skovspurv 1 1
Kvækerfinke 1 1
Rørspurv 1 1
Gulspurv 1 1
-------------------------------------
i alt 102 33 135
------

Stig
C-160

Ingen kommentarer: