mandag den 29. marts 2010

Spændende aflæsning

Så blev det tid til min debut også som GFU-blogger. Og hvilken herlig dag at få lov at starte på!
Jeg kunne passende benytte lejligheden til at takke alle jer gode GFU-folk for en storslået og varm velkomst. Jeg har følt mig taget ualmindeligt godt imod, siden jeg i efteråret meldte min ankomst efter ringmærkerkurset på Blåvand. En velkomst der har varmet hele vinteren trods kulde, sne og blæst, og jeg har i den grad glædet mig til forårets komme og endnu flere gode stunder på GFU.

Og nu er det så endelig tid! I dag havde Hans taget tørnen med lærlingen og fra morgenstunden var buskene fulde af liv. De første net-runder gav da også pænt med fugle. Vejret artede sig bedre og bedre i løbet af dagen, og midt på dagen tittede solen endda frem. Den har også været savnet!

Dagen bød som de foregående på en del rødhalse, blåmejser og musvitter, men allerede på anden runde sad der også en Husrødstjert i F2. Som ny ringmærker gør man sig nok altid tanker om, hvordan hænder og fingre vil reagere, når man pludselig står med en af de mere ualmindelige arter. Om Husrødstjerten fornemmede det ved jeg ikke, men den var meget medgørlig og gav mig plads til undren over dens meget tynde ben.

Og ind i mellem net-runderne blev nettene kigget grundigt efter (og en del blev fundet klar til udskiftning og pillet ned), nye pløkke blev skåret til (og enkelte sat i), beskæring blev diskuteret, nye stolper fundet frem mv. Så efter i morgen er GFU om muligt endnu mere klar til forårets ryk-ind af forårs-kåde småfugle og ringmærkere.

Dagen gav i alt 40 mærkninger fordelt på 12 arter:

Rødhals 7
Jernspurv 4
Kvæker 2
Musvit 8
Bogfinke 4
Grønirisk 1
Blåmejse 8
Husrødstjert 1
Skovspurv 1
Grønsisken 1
Gærdesmutte 2
Gulspurv 1

Og så bød dagen i øvrigt også på en spændende aflæsning - en rødhals med Madrid-ring. Aflæsningen er nu sendt til ZM, så nu venter vi spændt!

Hans og Clausjannic

Ingen kommentarer: