tirsdag den 5. april 2016

Det regner rødhalse!

Laila og jeg stod op som sædvanlig og var enige om at vi prøvede tre net mere i dag, da det var gået meget godt i går. På første runde var der allerede fugle i nettene, hvilket overraskede da der havde været tomt i går. Det gav faktisk en del og jeg satte et godt tempo, da alle var mærket gik vi ned og var klar til at samle ind på næste runde. Da synet af 10 fugle i to net mødte mig med en 11. der fløj i. Jeg hev telefonen frem og ringede til Hans med det samme, der allerede lød vågen, som om at han havde vist at han skulle tilkaldes. "Det regner med Rødhalse, Hans!", "Fint, jeg kommer!" og så tilbage til at plukke fugle ud af nettene. Vi fik organiseret os så Laila skrev for mig og Hans gik runder. Et par timer efter solopgang begyndte Fuglekongerne også at flyve i nettene i horder, men på magisk vis klarede vi os igennem det. Da jeg efter fem timers mærkning kunne løfte mig fra stolen havde vi mærket 268 fugle! Kraftigt domineret af Rødhals og Fuglekonge og så med kun lidt over halvdelen af haven åben! Jeg har slet ikke nogen billeder at vise jer for der var ikke tid til at tage nogen, men udover en Husrødstjert og en enkelt Rødtoppet Fuglekonge var der ikke noget særligt i blandt de mange fugle. Årets første Gråspurve...
Hen ad eftermiddagen åbnede vi nettene igen for at se om vi også kunne fange lidt i den del af haven der ellers havde været lukket. Det bragte totalen op på 284, det er vist ok for en forårsdag! Det fik det til at virke helt fjollet at vi tilkaldte ham for 52 den anden dag, men der skulle vi jo lige finde til rette i den nye konstellation.

English recap:
Today I had to call Hans again. Only half the nets were up, but we still couldn't manage. There were loads of Robins in the garden and a few hours into the day Goldcrests also started bombarding the nets in flocks. I was ringing constantly with Laila as secretary and Hans was emptying the nets. In the end we had ringed 268 birds! That is really good for a spring day. After a little ringing in the afternoon we brought the total to 284. We didn't catch many special things, best were a Firecrest and a Black Redstart.

Blog v. Andreas Benntsen Boe

Total: 284

Gærdesmutte / Wren - 9
Jernspuv / Dunnock - 16
Rødhals / Robin - 131
Husrødstjert / Black Redstart - 1
Solsort / Blackbird - 1
Sangdrossel / Song Thrush - 3
Munk / Blackcap - 1
Gransanger / Chiffchaff - 8
Fuglekonge / Goldcrest - 109
Rødtoppet Fuglekonge - Firecrest - 1
Gråspurv / House Sparrow - 2
Bogfinke / Chaffinch - 1
Grønirisk / Greenfinch - 1

Ingen kommentarer: