tirsdag den 16. august 2011

En kæmpe mund i mørket og en stor sanger i N2

Langt om længe kunne vi stå op til svag nordvestenvind, og allerede da vi gik ud af hoveddøren for at sætte net op, sagde jeg til Thorkild, at det blev en stordag! Af samme grund gik vi den 1. netrunde tidligt for at være sikre på, at vi kunne følge med. I H2 sad der en nattergal, og der sad sørme en mere i H4 og længere frem endnu en. 3 Nattergale er mange på en dag hernede og især i år, hvor der nærmest ikke har været nogle. Festen fortsatte dog og i løbet af dagen kunne hele 8 nattergale mærkes, hvilket er ny dagsrekord for stationen!
På første runde sad der også to fugle i Ø3, og jeg gik hen til den bagerste, hvor jeg blev mødt af et kæmpe gab og en sur hvæsen! Jublende kunne jeg pille min første natravn ud af nettet. Det var en super fed fugl, som var meget livlig. Desværre var der meget mørkt da der skulle tages billeder, så vi fik ikke så gode billeder af den.

På 2. runde kom rykket af fugle så, og specielt imponerende var mængden af acroer. Troede ellers de var færdige, da vi ikke har fanget så mange de sidste par dage. Men 43 rørsangere idag tangerer stationsrekorden og 63 kærsangere er i top 3 over de bedste dage hernede for den art.
Gulbug var der også mange af og 32 af dem var også ny dagsrekord for stationen. Desuden var sylvia-sangerne rigtigt godt repræsenterede også med gærde, torn, haves og munk. Lidt op ad morgenen sad der endelig også en 1k høgesanger imellem alle de andre sylvia-sangere i N2. Dette var rigtigt lækkert, for jeg har aldrig været specielt heldigt med at fange høgesangere i Gedser, og det er faktisk kun den 2. fugl jeg mærker.

Asbjørn kiggede forbi for at tage billeder om morgenen, og han råbte, at nu skulle jeg skynde mig, for der hang en tårnfalk ude i lærkenettene. Den lå dog lige så stille og ventede på mig og endda en rigtigt flot 1k hun.

I alt blev der mærket 376 fugle idag, hvilket er en rigtigt fin dag i august måned. Det specielle er dog, at vi stadig nærmest ikke har fanget nogle løvsangere og idag var der også kun 36 i fangsten. normalt er det denne art der totalt dominere i august. Så mon de hober sig op nordpå og så rykker igennem på nogle dage ligesom sidste år, hvor vi mærkede over 1000 løvsangere på 3 dage sidst i august?
Imorgen er vinden i syd, så der bliver det nok ikke til det vilde, men jeg vil også være tilfreds hvis bare den vandsanger snart hænger i nettet!

Jesper
Fotos: Thorkild Michaelsen og Asbjørn Jensen

Ingen kommentarer: