onsdag den 24. august 2011

Ny art for stationshaven!



Idag var vejret ikke så fremragende og forventede derfor også en stille dag på kontoret. Fik dog en vild oplevelse allerede på første runde. På vej mod N8 har jeg spottet en munk i nettet, men pludselig letter en halvstor fugl lige ved nettet og flyver med sine store hængende ben hen mod N9. På trods af tusmørket så jeg fuglen fint, og den kunne nemt bestemmes til den 1. plettede rørvagtel jeg ser og også den første der er set på Gedser odde! Desværre ser jeg ikke mere til fuglen resten af dagen.
En helt stille dag blev det heller ikke, da der stadig var en del sylvia-sangere i haven. Og udover de 143 mærkninger som det blev til idag aflæste jeg også over 70 fugle fra dagen igår. Det var sjovt at se forskellen fra art til art. Aflæste kun 1 af de 151 kærsangere vi mærkede igår, men til gengæld var næsten halvdelen af tornsangerne og munkene blevet i haven for at tanke op! En ung karmindompap blev også mærket om morgenen, det er ellers længe siden jeg har set nogle på odden!
Om eftermiddagen lagde vinden sig og der begyndte at raste gule vipstjerter ude ved lærkenettene, så de blev hurtigt sat op. Den første gule vipstjert der røg i var en fin han af den nordlige race. Denne race har jeg aldrig mærket før, og racen er vidst nok heller aldrig mærket på odden før!
En ung digesvale gik også i lærkenettet og årets 8. vendehals hang i N6 kl. 16! Imorgen ser giftig ud, med godt trækvejr om natten og noget støvregn omkring kl 4 - skal vi have endnu en stordag imorgen?
Jesper
Fotos: Gert Jeppesen og Asbjørn Jensen

1 kommentar:

Gedser Fuglestation sagde ...

Hej Jesper. Reelt har der været en Rørvagtel før denne. Se gerne i GFUs eget galleri.
Mvh, Louis