fredag den 19. august 2011

Kæmpe fald og 3 sovende ringmærkere


Igår afholdte vi ringmærkermøde på stationen, og det blev ret så sent før vi var færdige. Vi tjekkede dog lige DMI inden vi skulle sove. De lovede slagregn og 25m/s næste morgen, så vi blev enige om at det vidst bedst kunne betale sig at få udsovet. Da jeg vågnede næste morgen kunne jeg da også hører regnen slå mod ruden, så jeg blev liggende.
Da jeg så stod op halv 8 kunne jeg se at det var super ringmærkningsvejr udenfor altså stik imod hvad DMI havde lovet. Jeg droppede morgenmaden og drønede ud og satte net. Udenfor mødte jeg Anders Prehn der spurgte om det var på grund af mængden af fugle at vi ikke havde sat net. Og jeg fandt hurtigt ud af hvad han mente, for overalt vrimlede det med specielt løvsangere. Anders fortalte at selv på vejen mellem Gedser by og stationshaven havde det vrimlet med løvsangere.
Man lettede hele skyer af løvsangere når man gik rundt i haven, og mens man var ved at sætte nettene op røg de første fugle i nettet.
Jeg bandede og svovlede over DMI, for det kunne være blevet til ekstremt mange fugle, hvis vi havde haft nettene oppe fra tidligt af. Så snart nettene var sat begyndte det nemlig at blæse voldsomt op, og allerede klokken 9 blæste det 14m/s, så under halvdelen af nettene kunne bruges.
Dette stoppede dog ikke fuglene som trillede i nettene, og der var masser at lave! I alt blev der mærket 495 fugle hernede idag, hvilket gør det til årets bedste dag. Løvsanger dominere totalt med over 400 mærkninger, så nu kom løvsangerne altså langt om længe. Broget fluesnapper var der også mange af og ca 35 blev mærket.
Alt i alt en fuldstændigt vild dag på odden, hvor vi nok havde kunne mærke over tusind fugle, hvis vi ikke havde sovet længe. De lover samme vejrtype hele natten, men det lader til at der i den grad er åbnet op for sluserne. Asger ankom til aften og skal blive til søndag, da der er møde med DOF ungdom hernede imorgen.
Jesper
Foto: Jesper

Ingen kommentarer: