fredag den 12. august 2011

Gedser Vildtplejestation

Ja idag havde DMI lovet tørvejr fra klokken 4 til klokken 6.30, så vi håbede på at kunne nå at mærke lidt inden regnen. Da vi åbnede hoveddøren regnede det dog allerede, så skuffede kunne vi sætte os til at vente. Klokken 06.15 blev det nogenlunde opholdsvejr og vi gik ud og satte net op. Der var da også masser af fugle på første runde selvom vejret i nat havde været dårligt trækvejr. Specielt dejligt var det at 2 nattergale var imellem alle nymærkningerne.
Halvejs på runden begyndte det dog at regne igen, og da der var mange fugle skyndte jeg mig at ringe og vække Hans, som straks kom ud og hjalp. Regnen var dog stoppet og vi var færdige med runden da han kom, men altid bedst at være på den sikre side! Klokken 9 begyndte der dog pludselig at komme mange sejlere over odden og et kig på radaren på dmi viste da også en ordentlig byge, så nettene måtte lukkes efter ca 2½ times mærkning. Ialt 57 fugle blev mærket idag, så fuglene udnytter hver en chance for at komme afsted sydpå, hvilket jeg sagtens kan forstå med det møgvejr! Et rødt ordensbånd havde også fundet vej ind i stuen på stationen idag, så den blev skånsomt sat ud igen.

Frants kiggede forbi med kaffe og kage og en god snak om løst og fast!
Lidt over middag gik jeg en tur hen ad stranden og spottede hurtigt en 1k kaspisk måge lige ud for stationen, som Thorkild også nåede ud og se inden den fløj ud og lagde sig et godt stykke ude på havet.
Af andre nyheder så har Gedser  fuglestation idag fået sig et lille plejebarn. Anders Prehn kiggede nemlig ind henad morgenen og med sig havde han en meget forkommen og våd mursejler som han havde fundet liggende ude på vejen på vej til stationen.

 Jeg satte den i en kasse inde ved radiatoren og gik igang med at fange edderkopper, som jeg kunne fodre den med. Her til aften er den blevet tør og den er meget livlig, så forhåbentligt kan den slippes fri igen imorgen når regnen stopper. Den er dog allerede begyndt at spille kostbar, så hvis jeg forsøger at fodre den med en edderkop jeg ikke har pillet benene af, så spytter den den straks ud igen. Den spiser dem til gengæld med velbehag, så snart benene er fjernet:)
Jesper
Foto: Thorkild Michaelsen og Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: