torsdag den 2. september 2010

Efterårsarter - opdateret


Starten af september er en skøn tid at ringmærke i. Man fanger både de arter man har fanget i sommermånederne, men efterårsarterne begynder også at vise sig. Idag var vejret igen super til mærkning, men da det stadig er samme vejrtype som de foregående dage går antallet også stadig støt nedaf. Indtil nu er der mærket ca 90 idag, og når måske et par stykker mere inden jeg lukker garnene.

Tidligt i morges vrimlede det med grå fluesnappere i haven, men som det oftest sker med den art fanger vi kun få, da de bevæger sig højt i træerne. fik dog mærket 8 hvilket er en fin dag hernede. Brian kom til om morgenen og hjalp til med dagens fangst, og lidt op ad dagen kunne vi pille dette års 7. korttåede træløber ud af nettet. Eller var der godt med rødhals og rødstjert og sørme om ikke også en blåmejse fandt vej til nettet. Om en måneds tid kan vi risikere at disse små djævle vælter i nettene (men der sidder jeg heldigvis på skolebænken igen hehe). Desuden fandt en sen nattergal også vejen til Ø7.

En stor flagspætte sad også pludselig i haven og jeg gik op til hejsenettet og satte mig og trommede på notesbogen med min lenael. første fugl der kom til var dog noget uventet en spætmejse der kravlede rundt over mit hoved på netstolpen. Desværre gik den ikke i nettet. Det gjorde derimod den store flagspætte!

Om formiddagen var landmanden ude at harve marken ude foran stationen og op imod 1000 måger strømmede til, og jeg løb derud med skopet i håb om at aflæse nogle ringe. så også både ringe fra Holland, Belgien og Sverige/Danmark, men fik kun aflæst en enkelt og det var den sølvmåge jeg selv havde mærket hernede i juli. til genæld fandt jeg hele 3 kaspiske og 1 middelhavssølvmåge. Brian kom op og fik set de to kaspiske og middelhavs, men lidt efter lettede flokken og fløj langt ud på marken.

Update:


Her til aften røg der sørme en karmindompap i nettet. Det er det seneste ringmærkningsfund i Gedser nogensinde! Den er også ved at være lidt sent på den, så den må sætte farten op mod dens vinterkvarter i Indien! Jimmy satte sig her til aften ud på odden igen, og har på en time haft 21 trækkende kjover, så nu rykker de igennem for alvor!

Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: