lørdag den 25. september 2010

Småsnapper igen og Rødtop

En rigtig fin dag med både pænt antal i fangsten og hele to sjældenheder. Stig og jeg havde en udmærket morgen med ca. 100 mærkede fugle inden for de 5 standardiserede timer. Der var en del fugt i luftenen tidligt på dagen, hvilket nødvendiggjorde, at vi gik runde mere eller mindre konstant, indtil vejret klarede op, og det blev rigtig lækkert og lunt vejr. På anden runde kom dagens første belønning i form af en smuk, ung han Rødtoppet Fuglekonge, som samtidig var efterårets første. Arten har været ret sjælden i fangsten i år og denne var således "kun" årets sjette mod normalt tre gange så mange. Præcis kl. 12 hang der sørme igen en Lille Fluesnapper i nettet. Jeg troede derfor, at det var fuglen fra i går, men den var forbløffende nok uden ring - altså årets fjerde Småsnapper og den anden på to dage! Hele 8 gæstende fuglekiggere, der obsede fra Odden, fik også set den. Der var et generelt et flot træk i dag, hvoraf især hele 29 Røde Glenter er bemærkelsesværdigt.

Da det klarede op på formiddagen begyndte Grønsisknerne at trække i stort tal ud mod spidsen. Jeg hang derfor min telefon med dens beskedne højtalere med kald af arten op ved hejsenettet, og inden dagen var omme havde det resulteret i 87 nymærkede Grønsiskner! Dagens total endte på 192, som udover sisknerne var domineret af Gransangere, Blåmejser og Munke.

Ellers blev dagen brugt på at lave forberedelser til morgendagens åbenthus-arrangement, og jeg fik slået lidt græs. Om aftenen vendte Rune tilbage til stationen efter tre fede uger på Ottenby Fuglestation, hvor han bl.a. mærkede Prærieløber!

Asger

Ingen kommentarer: