søndag den 3. maj 2009

Ederfuglefangst!!
















I ringmærkergruppen på Vestsjælland har vi årligt fulgt ederfuglebestanden på Agersø ud for Stigsnæs og ringmærket de rugende hunner! I år skulle dette gentages den 2. maj og Søren Klarskov, Kjeld Tommy Petersen, Rune Tjørnløv, en russisk ringmærker og jeg selv mødtes ved Stigsnæs færgehavn klokken 08.45 og så gik turen over til Agersø.

Det første stykke ud langs odden bød på få ederfugle og det var alle sammen nymærkninger, hvilket virkede underligt for normalt er det nogenlunde 50% aflæsninger! Da vi kom længere ud mod spidsen begyndte aflæsningerne dog at komme og deriblandt var 2 med ringe fra Vildbiologisk Station Kalø. disse to hunner er mindst 23 år gamle!!

Samtidigt havde vi to redebure med, som vi først placerede over to sølvmågereder. Der var hurtigt fangst og den ene var lidt speciel for den var mærket som redeunge på Agersø i 1991! Herefter skulle Rune go jeg prøve kræfter med at par svartbage! Og må indrømme at den måge bare er enorm når man står med den i hånden! Man tænker sig lige om en ekstra gang inden man stikker hånden ind for at få fat i den! Den virkede større end en grågås når man står med en stor han!

Og så til dagens scoop! Rune fandt en død svartbag på engene, hvilket der ikke er noget usædvanligt i, men lidt mere specielt var at den var ringmærket, og da jeg så ringen, sys jeg straks at jeg kunne kende nummeret, så sendte straks Hans en besked og bedte ham tjekke nummeret i Gedsers database, og sørme om ikke det var en jeg selv havde mærket på Rødsand ud for Gedser sidste sommer! Mega fedt!

Herefter måtte vi skynde os hen for at nå den sidste færge hjem til fastlandet! Alt i alt en rigtigt fed tur hvor vi nok fangede omkring 90 ederfugle, hvilket er i stil med normalen!

Jesper Brinkmann
Fotos: Kjeld Tommy Petersen

Ingen kommentarer: