mandag den 25. juli 2011

Den flittige belønnes!


Idag kunne jeg så endelig åbne net fra morgenstunden. Det blæste dog stadig en smule ved netopsætning samtidigt med at det støvregnede, så nogle net forblev lukkede indtil om eftermiddagen. Der var dog masser fugle i haven, og det var dejligt at se at fuglene havde klaret de sidste dages uvejr godt. Måtte gå netrunde hele tiden da det støvregnede, men der var hele tiden fugle at pille ud, og en ung karmin var der også blandt fuglene. Det er den 31. karmin vi mærker i år!
Klokken 10 stoppede det med at støvregne og jeg gik straks igang med at rydde krat ved Ø2 og N9, så jeg kunne få disse net sat op, hvilket skete om eftermiddagen. Lidt i 11 står jeg ved det gamle hejsenet og er ved at pille en gulbug ud af nettet, da jeg hører en velkendt lyd, og lidt efter kommer en biæder drønende gennem haven og ryger syd. Regner egentlig med at den er trukket væk, da jeg ikke ser mere til den før et par timer efter, da en ornitolog fr ahillerød genfinder den i de døde træer i fyrhaven. Han blev meget glad for synet, da det var hans første biæder.
Jeg fortsætter kratrydningen og biæderen forsvinder igen fra haven. Klokken 17.15 er jeg igen på netrunde og på vej til N4, kan jeg skimte noget gult mellem bladende, så regner med at skullle hen og pille en gulbug ud. Da jeg drejer rundt om hjørnet er hjertet dog på vej ud af halsen, for i nettet hænger biæderen og hvæser af mig.
Resten af turen tilbage til stationen foregik med et smil så stort at man skulle tro jeg havde vundet i lotto - men det havde jeg jo nærmest også:)
Det er 3. gang der ringmærkes biæder i DK gennem tiderne, og utroligt nok også 3. gang i år. Heraf står Gedser for de 2 af fangsterne, mens Blåvand halter slemt bagefter med deres ene mærkede!
Håber på endnu en god dag imorgen!
Jesper
Fotos: Hans Lind

2 kommentarer:

Hanne O sagde ...

Stort tillykke, Jesper. det er en meget flot Biæder. Hanne

Gedser Fuglestation sagde ...

Mange tak Hanne! Det var en super fed oplevelse at stå med en så eksotisk fugl i hånden!
Jesper