torsdag den 28. juli 2011

Kongen af acroerne på besøg


Endnu en dag gryede, og jeg var som sædvanlig parat til at tage imod fuglene fra solopgang. Men hov der var sket en tydelig ændring fra de foregående dage, for pludselig stod nettene gabende tomme på første runde.
Henne i N4 hang dog den første fugl - en husrødstjert. En god art at starte med trods alt og lige så langsomt begyndte fuglene da også at trille i nettene. I Ø7 hang der sørme en 1k græshoppesanger, det er ellers noget vi normalt kun fanger i august/september og ikke ret mange. Næste runde gav endnu en husrødstjert samt en skovsanger!
Da jeg senere kommer gående hen til Ø8, ser jeg en stor fugl hænge midt i nettet med en lang hale, så regner med at skulle hen og pille en sangdrossel ud af nettet. Henne ved fuglen bliver jeg budt velkommen med et par meget høje skrat fra fuglen og jeg kan hurtigt pille Gedsers kun 2. drosselrørsanger ud af nettet. Den første drosselrørs blev mærket tilbage i juli 2005, så der skulle altså gå 6 år, før den næste røg i nettet. Denne er til gengæld en kæmpe han og sindsygt flot.
De lokale blev tilkaldt og kom og nød oplevelsen sammen med mig. Fuglen blev fotograferet med en almindelig rørsanger, for at kunne sammenligne størrelsen. som det ses er det lidt af en kæmpe!
Inden folk smuttede igen nåede de sørme også at se en spætmejse få ring! Det er ret vildt at mærke 2 spætmejser på 2 dage hernede.
Senere på dagen kom der ikke mange nye fugle, men endnu en skovsanger fik ring, mens en spurvehøg hun røg ud af nettet igen.
Imorgen skal det regne hernede, men som det gamle ordsprog siger "Der skal vand til vands". For ikke fuglefolk, så står "vands" for vandsanger, som er en meget eftertragtet sanger, som ses meget sjældent i Danmark!
Jesper
Fotos: Gert Jeppesen

4 kommentarer:

frants sagde ...

STORT TILLYKKE
fra frants

Gedser Fuglestation sagde ...

Rigtigt mange tak Frants! Det har været en rigtigt god juli måned hernede i år!
Jesper

jens friis-walsted sagde ...

hej jesper.
tillykke med fangsten.
vil lige komme med en rettelse.
det er den 3 drosselrørs der er fanget i gfu. jeg har fanget en i kroghage og en på oden.
mvh jens friis-walsted

Gedser Fuglestation sagde ...

Hey Jens:)

Ja jeg burde selvfølgelig have skrevet at det er stationshavens 2. mærkede drosselrørs.
Jesper