lørdag den 25. august 2012

En god dag på odden

Dagen idag tegnede fra morgenstunden til at blive en god dag. Dagen startede da også flot med masser af fugle på de første runder og blandt andet 2 græshoppesangere lunede. Vi gik herefter og jokede med at nu havde vi nok allerede slået Falsterbo igen igen, men så modtog jeg denne sms fra Stephen Menzie "Yellow-breasted bunting ringed. What do you have at Gedser?:D". Sådanne sms´er kan ødelægge enhver dag, men vi var stærke i troen på at finde noget sjældent selv, så vi fortsatte videre på runden og der var da også masser af fugle dog uden de vilde sjældenheder. MBG meldte om trækforsøgende steppehøg han, men vi var travlt optagede ved nettene og måtte undlade at løbe ud og se den. Senere på dagen er jeg igen på vej rundt ved nettene og jeg går lige et hurtigt smut ud på poststien for at se om der er gang i noget træk. Her bliver jeg nærmest fløjet ned, da steppehøgen kommer flyvende for fuld skrue forbi mig på kun 3 meters afstand!!! Den vildeste steppehøg-obs jeg nogensinde har oplevet og nok kommer til at opleve. Det var vildt at se, hvor lille den faktisk er sammenlignet med de andre kærhøge! MBG meldte lidt efter, at den var trukket ud denne gang, så det var heldigt at jeg nåede at få den at se!



Mærkningen gik lidt død omkring middag, men så klarede det pludselig op hvilket medførte et stort tiltræk til haven af især løvsangere, men også hele 4 vendehalse kunne mærkes! I alt endte mærkningen på ca 250, så i den grad en flot dag for stationen, og med mange spændende fugle. En svensk rørsanger blev også aflæst og det er i hvert fald ikke en Falsterbo-fugl, men måske den er fra Bingsmarken?
Noget andet der fortjener at blive nævnt på dagens blog er dagens vejr. Det var totalt utilregneligt og eneste fællesnævner for dagen var, at vejret var det stik modsatte af hvad dmi forudsagde. Her til aften kom et større tordenvejr ind over odden, men det gik lige nord for stationshaven og jeg gik allerede og frydede mig over at det endnu engang gik uden om stationshaven. Pludselig går vejret amok og fronten som var på vej mod nord går nu stik syd og i direkte kurs mod stationshaven. Kort efter er helvede løs og bulder og brag samt enorme mængder vand fosser ned over haven. Efter 5 minutter var det ovre og solen skinnede igen som om intet var hændt. De store vandpytter overalt i haven afslørede dog at der var sket noget!
Imorgen loves der meget vind, men det gjorde der også idag, så hvem ved?
Jesper
Fotos: Steppehøg fotograferet af MBG

Ingen kommentarer: