torsdag den 30. august 2012

Flere spætter

Dagen startede med at jeg næsten blev blæst omkuld da jeg åbnede hoveddøren imorges. Lidt efter kom der et ordentlig lyn og så lukkede jeg ellers hoveddøren igen og satte mig ind og snakkede med Henrik indtil fronten var drevet forbi.
Da fronten var væk blev det rigtigt fint vejr, men uvejret havde igen stoppet mange fugle nord for Gedser, så der var ikke meget i nettene. En sivsanger var dog fedt, da det kun er den 3. i år. Der begyndte også at komme en del spætter til haven og idag lykkedes det at fange hele 4. Dermed er der nu mærket 45 stor flagspætte og 1 lille flagspætte i juli/august! Vurderet ud fra, at vi normalt maks fanger 10% af hvad der trækker forbi, så har der altså været 500 trækforsøgende/trækkende stor flagspætte på odden inden for de sidste 2 måneder! Mine fingre ligner efterhånden også noget der har været stukket ind i en symaskine, så nu er det godt jeg snart skal hjem:)

Når spætten har været for tæt på
Op ad dagen kom der lidt skovspurve til haven og en del gæstede nettene. Pludselig hang der også en gråspurv i nettet, og det er jo et hit herude. Der blev også fanget en gammel løvsanger, som var fejlfarvet. Den var helt gul-plettet i hovedet.

Dagens hit blev dog set på obsen, da en lille lappedykker pludselig lå midt i en flok ederfugle ud for obsen. Lidt efter forsvandt den sporløst igen! Muligvis er det første gang arten ses på odden, men det ved jeg dog ikke med sikkerhed.
Jesper

Ingen kommentarer: