søndag den 8. maj 2011

Det kan blive blive bedre


Endnu en dag med frisk vind fra øst. Det er jo ikke det der giver flest fugle her ved Gedser og ringmærkningen var da også en tynd omgang. Henrik Bøhmer tog sig af morgenobsen, som gav mange dværgterner 120 i flokke på over 20 ad gangen. Mange af dem kunne ses fra stationen fra bænkene i forhaven, hvor der blev kigget imellem netrunderne. 15 sortterner og en indtrækkende dværgfalk, kunne han også berette om i løbet af morgenen. Da jeg gik ud og kiggede med en halv times tid, så jeg langt væk ude over vandet tydeligvis en rovfugl komme indtrækkende. Da jeg ikke havde teleskop med fik jeg Henrik til at se fuglen, som viste sig at være en sort glente. Den fik en del fugle på vingerne ude over Rødsand, hvor den forsvandt i virvaret af fugle og på grund af den store afstand.

14 fugle blev ringmærket i dag! De fleste var tornirisker. En enkelt løvsanger (se billeder nedenunder), der var meget bleg og grålig, bortset fra lidt grønligt på overgumpen, blev mærket. Sandsynligvis et individ af den nordlige race, men uheldigvis fangede vi ingen almindelige løvsangere som den kunne sammenlignes med. 

I eftermiddags blæste det stadig, så jeg orkede ikke at gå og kigge videre efter noget spændende, men vinden skulle løje af her i aften så måske sker der noget i morgen. Det kan man jo altid håbe på!
Johan H. Funder Castenschiold   


Løvsanger, meget gråligt helhedsindtryk!
Lidt grønlig overgump!
Cremet underside! 

Ingen kommentarer: