fredag den 3. april 2009

En artsrig start på april!







De sidste dage har budt på mange fine arter i fangsten og idag blev ingen undtagelse! For en gangs skyld var vejret helt klart fra morgenstunden og store mængder fugle træk ud ved odden! Lidt færre fugle valgte desværre at raste i stationshaven, men Mikkel og Andreas nåede at se en rødtop inden de drog til Bøtø og fandt endnu en rødtop!

Der var ligesom de foregående dage lidt jern i fangsten men langt færre end de tidligere dage, da de idag bare fløj hen over stationen! En husrødstjert fandt også vejen til netmaskerne, mens en anden røg i kløerne på en spurvehøg - håber ikke det var en af dem jeg har mærket de sidste par dage! Hurtigt hang der også en rødtop i nettet - en flot han og senere blev det til endnu en han og sidst men ikke mindst fangede jeg også en hun!

Klokken 11 ankom min kæreste til stationen og hun havde dårligt nok stilt taskerne før hun var med til at se en af DK´s første landsvaler i år, som kom fouragerende ind gennem stationshaven! Mærkningen døde hurtigt ud idag på grund af det klare vejr, men årets første to stære røg i nettet og da vi så kommer gående hen mod uglenettet ser jeg en lys fugl der hænger i nettet! Overraskelsen var stor da jeg kan konstatere at det er den første store tornskade i fangsten om foråret hernede! Fuglen var ekstremt hidsig og flåede min hånd til blods!

Af andre spændende obs idag kan nævnes gulirisk og lille præstekrave samt dagsrekord af bomlærker hernedefra! 2 stenpikkere rastede ved stenmolen på vej ud til odden!

Falsterbo har idag aflæst en jernspurv med dansk ring, så det bliver spændende om det er en af de mange jeg har mærket de sidste par dage!

Vejret udenfor er lige nu klart og stille, så håber endnu engang på at imorgen bliver dagen hvor rødhalsene for alvor kommer - de må vel snart skulle nordpå?

Jesper Brinkmann
Fotos: Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: