fredag den 14. maj 2010

Bedste majdag nogensinde!


Blåhals hun 2k

Efter en rigtig god mærkningsdag i går troede jeg ikke, at der ville dukke særligt mange fugle op i dag, da vejret var stort set det samme. Men det skulle vise sig, at jeg tog godt og grundigt fejl! Faktisk endte det med at blive en af de allerbedste forårsdage på Odden nogensinde!

Efter jeg havde tjekket de første 10 net på første runde og kun mærket 3 fugle, forventede jeg, at det ville blive en stille dag. Men jo længere jeg kom på runden, desto flere fugle hang der i nettene, så første runde endte alligevel med at give omkring 50 fugle. Men det var anden runde, der virkelig rykkede! Pludselig sad der masser af fugle i alle net, og da jeg kom til hejsenettet, sad mere end 25 fugle! Og da der hang adskillige fugle i alle de øvrige net, jeg kunne se længere fremme på runden, samtidig med, at det begyndte at støvregne, var jeg nødt til at ringe til Hans for at få assistance. Han var her heldigvis inden for 10 minutter, og vi fik hurtigt styr på det. Anden runde gav over 100 fugle i alt, så vi havde nok at se til! Det er vanvittigt mange fugle på en runde om foråret! Derefter stilnede fangsten utroligt hurtigt af, og faktisk fangede jeg kun 18 fugle fra kl. 9.30-21.30, så fuglene kom ekstremt koncentreret i dag. Alligevel endte dagens total på imponerende 191 nymærkninger, hvilket er det næsthøjeste antal mærket på en dag om foråret for Gedser Fuglestation ! I dag er faktisk kun overgået af 17. april 2007, hvor Jens mærkede 275 fugle!

Fangsten var domineret af Løvsangeren, som alene stod for 121 af dagens mærkninger! Jeg har længe gået og sukket efter en masse Løvs, og det må man sige, jeg fik i dag! En af dem havde svensk ring, der så meget frisk ud, så det bliver spændende at se, om den allerede er mærket i foråret. Udenlandske aflæsninger af Løvsanger er generelt ret sjældne, så det var kanonfedt at få den med. Indtil i dag har der generelt været bekymrende få Løvs, så det var dejligt at konstatere, at bestanden ikke har det nær så skidt som frygtet.

Jeg fik også ny mærkeart i form af min første Blåhals - en lækker 2k hun fanget så sent som kl. 12.30. Det var en art, jeg virkelig havde håbet at fange, så min glæde var rigtig stor, da jeg kunne pille den ud af nettet. Den blev fremvist til Per Bo, Benny og Ole og Ann, som alle var forbi stationen i løbet af eftermiddagen.

Med dagens mange mærkninger, kom der også en lang række forårsrekorder for Odden i hus. Efter i dag har 2010 nu også rekorderne for Gærdesanger, Munk, Gransanger, Broget Fluesnapper og Rørspurv! Og flere andre arter ligger lige på nippet, så jeg håber på at kunne sætte endnu flere i den kommende tid. Jeg elsker rekorder!

Om aftenen ankom mine forældre, som skal være her i weekenden. De havde heldigvis en masse mad og gode sager med fra Århus. Det var tiltrængt, da mit køleskab har været gabende tomt de sidste dage, fordi jeg mærker hele dagen og derfor ikke har tid til at køre ind og handle. De har aldrig været i Gedser i før, så de glæder sig til at se, hvad jeg render rundt og laver hernede. Imorgen bliver desværre regn, regn og atter regn, men mon ikke, at jeg kan fange lidt fugle alligevel.

Asger

Foto: Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: