onsdag den 12. maj 2010

Det skal være skidt for at det kan blive godt!

Da jeg stak hovedet ud i haven kl. 03.45 var det ret blæsende, men dog tørt. DMI sagde, at regnfronten første skulle komme til Gedser ved syvtiden, så jeg satte selvfølgelig alle garnene op. Jeg nåede dog kun lige at komme indenfor og lave en kande kaffe, inden det allerede begyndte at styrte ned. Så måtte jeg fare rundt og lukke det hele igen. Hele missæren med opsætning og lukning af 25 net inden for en time gav én fugl, som var mærket. DMI var ikke inkluderet i min aftenbøn den dag.

Regnen fortsatte de næste mange timer, som blev brugt på at få ordnet diverse hængepartier samt sovet lidt. Først ved middagstide stoppede regnen helt, hvorefter jeg gik ud og satte alle nettene op igen. Efter at have været oppe på næsten 15 m/s aftog vinden hurtigt til at blive helt svag. Denne vejrsituation fik hundredevis af Mursejlere og svaler til at fouragere lavt over haven og fårefolden. Flere gange susede sejlerne mindre end 10 cm. hen over uglenettet, men det lykkedes desværre ikke at nette hverken sejlere eller svaler i dag. Jeg tror ganske enkelt de kan se nettene, selv når der ikke er den mindste bevægelse i dem! Jeg nåede at fange 9 fugle uden ring i løbet af eftermiddagen, heraf 2 Skovpibere og 1 Grå Fluesnapper.

Imorgen må give pænt med fugle efter dagens dårlige vejr, som har sat en kort stopper for trækket. Vejrsudsigten siger svag vestenvind og tørt vejr, hvilket lyder perfekt, så jeg håber på en god dag.

Asger

Ingen kommentarer: