mandag den 31. maj 2010

Fornem afslutning på en fremragende måned


DK's første Høgesanger i år 2010. Hun 2k

Jeg stod op til sædvanlig tid og tjekkede vejrsituationen. Jeg blev dog lynhurtigt overbevist om at gå i seng igen. Resten af morgenen sov jeg et par timer ad gangen, hvorefter jeg stod op og tog beskik af vejret. Sådan blev jeg ved indtil middagstide, hvor der kom et lille ophold i regnen. Jeg gik derfor ud og satte de tre net lige ved huset H1, H2 og H5 op.

Kort tid efter har H2 fanget dagens første fugl. Den ser stor ud og jeg tænker først, at det må være en Tornskade, indtil jeg opdager, at den mangler krog ved næbbet og har vattring på flanken: Høgesanger! Jeg kunne nu mærke den første Høgesanger i Danmark i 2010! Det var ligeledes den første, jeg mærker, så glæden var stor!

Det er en efterhånden rigtig sjælden og knap årlig fugl i DK om foråret. Gedser har dog udmærket sig som et af de bedste steder til arten i første halvår, idet det er andet år i træk og fjerde gang på ni år, at den mærkes her om foråret! Jeg har dog en formodning om, at den vil være (næsten) årlig, hvis der er fuld dækning i maj/juni. Hans og Gert fik også fuglen at se.




Jeg har bestemt den til 2k hun på en kombination af irisfarve og udbredelsen af vattring på bryst og flanker. Men hører gerne, hvis andre er af en anden mening.

De næste to fugle, jeg fangede var to brune Karmindompapper. Så efter en times mærkning var status: Høgesanger 1 og Karmindompap 2! Jeg forsøgte mig med yderligere ti net, men måtte allerede klappe dem sammen efter en halv time, da det begyndte at dryppe igen. Frem til kl. 17.30 fangede jeg yderligere 8 fugle: 1 Rødrygget Tornskade, hele 6 Grå Fluesnappere og 1 Gulbug.

I løbet af dagen sås også årets første Ederfugleællinger samt forårets kun anden Fiskeørn.

Asger

Fotos: Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: