torsdag den 6. maj 2010

Skru ned for vinden og op for varmen!

Jeg vidste godt, at det ikke ville blive til mange fugle, da jeg satte net op imorges. Når det blæser 10 m/s fra NØ, er dagens 6 nymærkinger på de obligatoriske 5 timer sådan set ganske forventeligt. Bidende kold og kraftig nordøstenvind er noget af det ultimativt dårligste vejr i Gedser! Dagens mest spændende fangst var en Gærdesanger fra juni sidste år. Jeg nåede dog både at se en trækkende Gulirisk og årets første Kaspiske Måge, inden jeg lukkede nettene kl. 9.50. Mågen var en 2k, som rastede på marken lige nord for stationen, men lettede desværre lige inden, jeg nåede at fotografere den. Jeg ser daligt 2-4 Store Skalleslugere langs stranden neden for stationen, så gad vide om de har gang i yngel?

Resten af dagen blev tilbragt indendøre, imens vinden bare tiltog og tiltog. Det pissede også ned fra middag og resten af dagen. Dette lortevejr skal fortsætte hele natten og det meste af imorgen ifølge DMI, så det lader til, at jeg kan sove længe imorgen tidlig for første gang under mit ophold. Det vil egentligt være ret tiltrængt, selvom jeg da hellere vil fange fugle.

Flere har efterspurgt et kort over vores net og deres placering i haven. Så her kommer en netoversigt, så alle ved, hvad jeg mener, når jeg snakker om Ø4 og N3 etc.


Kort over stationshaven med nettenes placering. Op = Nordøst
Det gule oppe i venstre hjørne skal forestille fyret.

Asger

1 kommentar:

Kristian sagde ...

Hej Asger.

Mange tak for kortet. Så har vi også en mulighed for at se, hvor du fanger fuglene.

Forhåbentlig får du snart noget godt vejr.

mvh

Kristian