lørdag den 8. maj 2010

Forår når det er bedst


Rødrygget Tornskade han 2k+


Årets første Rørsanger, 2k+

Min hidtil fedeste dag på Danmarks sydspids, siden jeg ankom for en måned siden Jeg havde ventet at fange mange fugle, idet det nu endelig blev godt vejr efter en periode med decideret lortevejr, som havde sat en effektiv stopper for trækket. Og det var dejligt at mine forventninger holdt stik!

Allerede på første runde fik jeg ny mærkeart i form af Gedsers næsttidligste Rødryggede Tornskade - en super flot han. Den har en skarp krog yderst på næbbet, fandt jeg ud af! Der var pænt med fugle på første runde, men det var især anden runde, som skæppede godt i kassen, idet den stod for ca. halvdelen af dagens totalt 106 nymærkninger. Det blev dermed årets tredjebedste dag antalsmæssigt, men suverænt den bedste med hensyn til antal arter. 22 forskellige arter er virkelig mange og, såvidt jeg har kunnet finde ud af, faktisk den i fangsten mest artsrige forårsdag for Odden nogensinde!



Stenpikker han 3k+

Gedsers tidligst mærkede Grå Fluesnapper, 2k+

Dagens topscorer blev Gærdesangeren, som med 34 mærkede satte klar ny dagsrekord om foråret! Det er ca. halvdelen af, hvad man normalt fanger på ét helt forår! Det blev også en massiv ankomst dag med årets første mærkninger af Grå Fluesnapper, som også satte forårsdagsrekord med 4, Rørsanger 2 og Havesanger. Som sædvanligt når der er mange fugle, mærkede jeg lige til solnedgang. Det gav bonus i form af en Stenpikker kl. 18, og på lukkerunde fik jeg årets anden Nattergal! Stenpikker er meget sjælden art i fangsten hernede med typisk 2 pr. år, så det var dejligt også at få den med. Derudover skal hele 2 Skovsangere, 2 Skovpibere, en Gulspurv og en Rørspurv også bemærkes. "Kun" 29 af dagens fugle var Løvsangere. Det er sådan set ganske pænt, men jeg mangler stadig at få det hele store rykind af dem. Det må komme inden for ganske få dage.


Gulspurv han 2k

2010's første Havesanger

Sådan en fed dag som i dag kan jeg leve mange nulrunder på, men det bliver ikke imorgen! For vejret ser igen meget lovende ud, så jeg tror på endnu en forrygende forårsdag på Falsters sydspids.

Asger

Fotos: Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: