torsdag den 22. november 2012

Jagtfalk på Odden

Dagen gryede med hÃ¥rd vind fra sydvest og finregn, sÃ¥ nettene kom først op til kl. 9. Som ventet var der ikke meget i krattene og ringmærkningstotalen blev derefter pÃ¥ sølle 4 rødhalse pÃ¥ godt 5 timer. 

Dagens altoverskyggende ornitologiske begivenhed indtræf ved 10:30-tiden hvor jeg pÃ¥ en rundtur i haven akkurat ser halen af en storfalk stryge om bag træerne i fyrhaven. Jeg husker ikke om jeg fik kikkert pÃ¥ men den virker i hvert fald stor og kraftigt bygget. Jeg tænker, at det mÃ¥ være den calidus (type) Vandrefalk som Preben Berg og Asbjørn Jensen sÃ¥ d. 16/11 selvom jizze´et ikke helt passer. I klipklapper racer jeg ud til vejen og de 200 meter hen til kanten af fyrhaven hvorfra man kan overskue markerne mod vest.

                 Foto: Asbjørn Jensen

Falken har muligvis været nede at sidde pÃ¥ marken i mellemtiden, for da jeg kommer frem ser jeg den flyve et kort stykke hen at sætte sig i en remise 370 meter væk. Fuglen falder nærmest i et med baggrunden og jeg kan ikke rigtig se noget pÃ¥ den i hÃ¥ndkikkerten. Jeg skynder mig derfor tilbage pÃ¥ fuglestationen efter mit zoom-skop, og heldigvis sidder falken samme sted da jeg kommer tilbage. Nu kan jeg meget fint se en stor og bredskuldret falk sidde med ryggen til. Oversiden er grÃ¥brun og i ansigtet har den grÃ¥lig kind, og en smal, og i forhold til vandrefalk, svagt aftegnet skægstribe. Issen er mørk og den har lys øjenbrynsstribe samt to lyse pletter i nakken. Jeg kan ogsÃ¥ konstatere, at halen stikker et pænt stykke ud bag vingespidsen. Til min overraskendelse ligner det altsÃ¥ en lys ung Jagtfalk og ikke en calidus Vandrefalk som jeg havde forventet.  Jeg ringer til Sebastian Klein og beskriver fuglen, og han mener bestemt ogsÃ¥, at det pÃ¥ beskrivelsen mÃ¥ være en Jagtfalk, og at det i hvert fald ikke kan være calidus´en fra forleden som han tjekker billedet af pÃ¥ Netfugl. Jeg overvejer at løbe tilbage efter kameraet, men vælger at blive da jeg meget gerne ogsÃ¥ vil se dens proportioner i flugten og undersidens tegninger. Jeg ringer derefter til Hans Lind og fortæller, at der efter alt at dømme sidder en Jagtfalk pÃ¥ Odden. Han skynder sig afsted og fÃ¥r ogsÃ¥ fat pÃ¥ Asbjørn Jensen, som ”bevæbnet” med kamera lige er ankommet til p-pladsen pÃ¥ den anden side af haven. Asbjørn og Hans er hurtigt fremme og Asbjørn nÃ¥r heldigvis lige at knipse to billeder inden fuglen letter og forsvinder om bag remisen. Jeg ser nu jagtfalken flyve væk ned mod Gedser langs kysten. Cirka ud for Frisenfelt vender den dog om og komme tilbage samme vej. Ved remisen tager den højde over havet hvorefter den flyver indover fyret i ca. 100 meters højde. I flugten virker hovedet mørkt og det ses at kroppen er kraftigt længdestribet mens undervingens dækfjer virker mørke. Fuglen viser ogsÃ¥ de klassiske Jagtfalk-proportioner, dvs. bredmavet, lille hoved, bred arm og afrundet vingespids. Fuglen ses desværre mod en lys himmel i flugten, hvilket mÃ¥ være forklaring pÃ¥, at jeg kun lige akkurat kan se kontrast mellem dæk- og svingfjer i undervingen, i det korte øjeblik den er om, at passere skrÃ¥t henover mig. Jeg taber fuglen af syne bag træerne ved fyret.

Da jeg kort efter nÃ¥r op til landevejen er fuglen allerede væk. En flok mÃ¥ger er dog pÃ¥ vingerne oppe ad kysten, som vider om, at den mÃ¥ være fortsat et stykke nordpÃ¥ i hvert fald. Jeg er ikke bekendt med om den blev eftersøgt i omrÃ¥det senere pÃ¥ dagen men Bøtø-omrÃ¥det og Rødsand  - og alt der imellem - er oplagte steder, at søge efter den. Det er nok heller ikke umuligt, at den kigger forbi odden igen i morgen, hvor der i øvrigt ogsÃ¥ kunne komme godt med havfugle i den friske søndenvind!

Det er blot anden gang, at Jagtfalk observeres ved Gedser, og pÃ¥ Falster i det hele taget. Første fund er fra 30/10-13/11 2005 Gedser Odde og Rødsand. Arten er ogsÃ¥ truffet tre gange pÃ¥ Lolland, senest 27/2 2009 Rødby Havn, hvor "deres særligt udsendte" ogsÃ¥ havde en finger med i spillet. 

Tjek forresten lige den afsluttende bemærkning på gårsdagens blogindlæg...:-)

TEO

Ingen kommentarer: