lørdag den 24. november 2012

Norddykker og masser af rødlommer

Ansporet af gårsdagens pæne søfugletræk helligede jeg mig igen i dag overvågningen af de dagtrækkende sø- og landfugle. Morgenen var diset og vinden havde lagt sig hvilket betød, at havtrækket ikke gik helt så tæt på kysten som i går.

Rød Glente, Gedser Odde, 24. nov. 2012

Der var væsentligt færre Sortænder idag, men til gengæld var det skruet op for Rødstrubet Lom (378) og Havlit (188). Og lommerne buldrede stadig afsted da jeg forlod obsen kl. 13:20, så der har sikkert passeret mindst 500 dagen igennem. Der kom også 8 Sortstrubet Lom i bogen, hvilket var en nedgang i forhold til i går. Dagens bedste fugl var så afgjort en Nordisk Lappedykker som jeg og Orla så trække afsted, og det er søreme første gang nogensinde jeg ser sådan en på træk. Ud på formiddagen lettede disen hvilket straks fik 6 Røde Glenter og 4 Fjeldvåger til, at stikke afsted.

Eftermiddagen stod på kratlusk langs østkysten, men udover en del Rødhals og Solsort var der ikke meget, at berette om. Her til aften er ugle-nettene atter engang åbne, - man skulle jo være en doven skid hvis ikke man gad sætte ring om benet en Lapugle, omend mindre kan gøre det...

Ingen kommentarer: