fredag den 23. november 2012

Søfugle og søndenvind

På et tip fra min private fugletræk-guru - PB - om, at dagens friske sydøstenvind kunne kaste et pænt søfugletræk af sig, lod jeg nettene stå og bevægede mig i den kolde og klare morgenluft ud til Sydstenen med skop og notesbog. Allerede inden solopgang strøg smålommer af sted mod sydvest, og der var også siskener i luften så alting tegnede godt. Lidt op ad morgenen indfandt Asbjørn sig på obsposten i læ bag den gule bygning hvorfra man har et godt udsyn både til lands og til vands.
 
Ung Ride, 23. nov 2012

Søfugletrækket holdt mig ganske godt beskæftiget i 5 timer indtil maven knurrede og det var tid til en bid mad på fuglestationen. Træktotalerne blev pæne for visse arter uden på nogen måde, at være prangende. Lomtrækket gik desværre noget i stå om formiddagen og endte på 107 rødstrubede, 15 sortstrubede og 11 ubestemte. Den klart mest talrige art var Sortand med 2.875, men 123 Toppet Skallesluger skal også fremhæves. Der trak også 2 unge rider forbi odden men blot 8 dværgmåger, hvilket var færre end jeg havde håbet, så de skal nok have lidt mere vind for at komme herop..

Bram- og Blisgæs, 23. nov. 2012

Asbjørn snød mig med en Havørn, som han havde set flyve nord fra p-pladsen, men vi kiggede begge langt efter gårsdagens Jagtfalk. Midt på morgenen landede en flok blandede gæs på marken ude på odden som vi kunne nyde - hvis man må det uden brug af kniv og gaffel - fra obsposten.

/ TEO

PS: Beklager den forringede billedkvalitet på bloggen siden i går - der arbejdes på sagen!
 

Ingen kommentarer: